אגדתא / שמואל פאוסט


הוצאת דביר, 498 עמודים.

באופן עקרוני אני קורא עד הסוף כל ספר שאני ממליץ עליו; נראה לי שזו חובתו של כל מבקר ספרות, נידח ככל שיהיה. באופן עקרוני, אמרתי, כי את הספר הזה לא קראתי עד הסוף. אני אגיד לכם מה כן קראתי: קראתי את הטורים של שמואל פאוסט, בקביעות, שבוע אחר שבוע, עם ציורים נהדרים של שי צ'רקה, שפורסמו במוסף 'שבת' של מקור ראשון. ומכיון שהספר הזה הוא פשוט אסופת אותם טורים שהופיעו במקור ראשון, הרי שהרשיתי לעצמי שלא לקרוא את כל אותם חמש מאות עמודים של טקסט בלי ציורים. קראתי את הפתיחה, הבטתי בכמה אגדתות בשביל להבין מה קורה כאן ולראות מה שונה ממה שפורסם במקור ראשון, והתיישבתי להסביר לכם למה אני מרשה לעצמי להיות עצלן.

הכל תירוצים, כמובן.

שמואל פאוסט, ד"ר לספרות ועורך מדור הביקורות של מוסף שבת, כותב אגדתות מחדש. הוא בוחר אותם, לפי נושאים (כלומר, בספר זה לפי נושאים), מתרגם את אלו שצריך לתרגם, מספר את הסיפור כמו שהוא שומע אותו, משווה למקורות אחרים, מדגיש מילים מסוימות בטקסט ובכך, בעצם, מעביר את הרוח של האגדתא, את 'מה שהיא אומרת' לשפתינו אנו. באגדתות שלו מתגלים חז"ל במלוא עוצמתם: כאנשי מוסר ורודפי צדק, אנשים שטועים אבל מכירים בטעותם, חכמים ומאמינים.

התרגום לעברית החדשה והדיונים של פאוסט עושה, כאחד, צדק ואי צדק עם האגדתא. מצד אחד, זה הרבה יותר יפה לקרוא ככה. מצד שני, לפעמים יש תחושה שזה חוטא לאמת. שלא זו הכוונה המקורית: כל האגדתות של חז"ל מציגות גישה ליברלית ונאורה. לכשעצמי אין לי בעיה עם זה (תראו איך המשפט הזה הוציא אותי ליברלי ונאור!), אבל לא ברור שחז"ל פעלו במרחב שבו פאוסט פועל, ככה שהפרשנות שלו יכולה להיות, במקרים מסוימים, מאוד תלויה בקריאה האישית שלו. כמו כן, השילוב שבין קריאה מחקרית לקריאה אמונית, יצר פער (שפאוסט עומד עליו) בכך שהספר אינו ספר מחקר קלאסי, אבל גם אינו ספר אמוני קלאסי (את זה הוא לא אומר).

למרות כל זה, הוא ספר מעולה למדריכים ומורים שרוצים להוסיף קטע לימוד לשיעור או לפעולה שלהם, כמעט בכל נושא שיהיה. הוא יכול להוות פתח ללימוד מעמיק של הרבה מאוד אגדתות, ונורא כיף לדפדף בו ולקרוא קטעים נבחרים. כמו כן, המבוא מעולה.

ורק הציורים של שי צ'רקה עדיין חסרים לי.

גם לכם כל פעם שכתוב 'פאוסט' קופץ גתה קטן ומנופף בקולמוס שלו? מבינים למה הגישה של פאוסט בקריאה מזכירה את רולאן בארת ו'מות המחבר' שלו?

מחשבה אחת על “אגדתא / שמואל פאוסט

קראת? אהבת? אני שמח בכל תגובה. תודה!

