ציוני דרך / הרב שלמה ריסקין


הוצאת ידיעות אחרונות, 375 עמודים. מאנגלית: צור ארליך.

אני רוצה לפתוח בוידוי אישי: אני בוכה בסרטים. וגם בספרים. וגם כשממלאים לי את השיער בחול בגן המשחקים. (סתם, האחרון לא). טוב, ברור שאני לא באמת בוכה, כי אני בן ולבנים אסור לבכות וכל זה, אבל כשמשהו מרגש אותי באמת בספר, והוא לא סתם עודף של קיטש, אז עולות לי דמעות נסתרות שכאלה. ואם הספר קיטשי, אבל לא מרגש באמת, אז אני מתמלא בציניות והולך להציק לילדים בגינת המשחקים הקרובה. ככה זה אני, אין מה לעשות. על כל פנים, מהספר הזה עלו לי דמעות, וזו אחת המחמאות הרציניות שאני יכול לתת לספר.

יום אחד התיישב הרב ריסקין לכתוב את זכרונותיו, שהנכדים ידעו מה עבר על סבא שלהם. לא מתוך איזו כוונה ליצור רומן עם עלילה, או אוטוביוגרפיה ערוכה היטב, או יצירת מופת שתזכה אותו באיזשהו פרס. סתם, ספר זכרונות: אדם עשה הרבה בחייו, שידעו מה עשה. וזה מה שיצא. אין פה רצף של סיפורים שאומר משהו מסוים מאוד (כמו באוטוביוגרפיה של הרב לאו) או רצף של סיפורים מרגשים (כמו בספר על הרב קרליבך), אלא סיפור חייו של הרב ריסקין, תוך – פחות או יותר – נסיון ללמוד משהו מכל דבר שאירע לו.

אבל מכיון שהרב ריסקין הוא אכן אדם מיוחד, יצא לו ספר מעניין מאוד. הוא לא מטיף על יהדות, והצורה בה הוא מתייחס לדברים היא הרבה יותר נינוחה ממה שאפשר היה לצפות, ובין לבין מתגלים כל מיני דברים (חשבתי להגיד משעשעים, אבל הם לא) כמו, למשל, שכמעט לא בחנו אותו לרבנות, כי אין לו זקן. כמו שבמאבקים כאלה ואחרים ניסו לנדות אותו על תקן שהוא לא אורתודוקס.

החלק המעניין של הספר נמצא בתחילתו, אלא שההתחלה הזו היא בערך שלשת רבעי ספר. מהרגע שהוא הגיע – נקרא לזה 'אל המנוחה ואל הנחלה', הרי שהסיפור הופך להיות פחות מעניין. החיים באמריקה, העליה לארץ וכדומה, יותר מעניינים מאשר מה שמתרחש באפרת. ולמרות זאת זה ספר קולח, כיפי לקריאה, ומעלה מבין השיטים לא מעט הרהורים על התנהלות החברה הדתית בארה"ב וכאן, בארץ.

1 Response to “ציוני דרך / הרב שלמה ריסקין”


  1. 1 גדי 16 במרץ 2012 ב- 15:29

    אני מאמין לך.*

    (אתה רשאי לראות בשורה הנ"ל שיבוץ מ"שעת התה הארוכה והאפלה של הנפש", זה יוסיף לה נופך משעשע וגם משמעות עודפת על זו הראשונית).


קראת? אהבת? אני שמח בכל תגובה. תודה!

האתר החדש שלי לכותבים. כנסו כנסו:

אם תכניס את המייל שלך ותלחץ על הכפתור למטה, תקבל מייל על כל פוסט חדש. זה קסם!

הצטרפו אל 488 שכבר עוקבים אחריו

אנשים שעברו כאן והשאירו חותמת

אני בפייסבוק, מוזמנים ללחוץ על התמונה

© כל הזכויות על הטקסטים הכתובים בבלוג שמורות ליהודה גזבר, אלא אם כן צוין אחרת.

