הקוסם מארץ ים / אורסולה אל גרין

מאנגלית: תמי כץ-מושיוב. 176 עמודים, הוצאת זמורה ביתן.

 חודש אלול בא עלינו לטובה, ואולי הגיע הזמן לעסוק קצת בספרים שמדברים על תשובה, ממילא, אפשר לומר, יהיה פה קצת רטרו. אני קצת אחזור על עצמי (נתתי המלצה על הספר הזה, בחמש שורות, לפני שנה וחצי), וגם אכתוב על ספר שיצא מזמן. אבל כמו שמישהו אמר  לי לא מזמן, ספרים לא מעלים עובש עם השנים. ספר טוב נשאר ספר טוב גם מאות שנים אחרי שהוא נכתב, וגם הספר הזה תואם לכלל האמור: הוא נשאר ספר טוב.

 דוני (להלן בשמו האמיתי, גֵּד) הוא נער צעיר בארץ ים: ארץ המורכבת מאיים. אמו נפטרה כשנה לאחר שנולד, ומאז הוא עוסק בלהיות חצוף, בלהפריע לדודתו המכשפה וברעיית עיזים, לא בהכרח בסדר הזה. הוא שומע לחש קסם מדודתו המכשפה ומנסה אותו גם, ומגלה (איך לא) שגם לו יש כוחות קסם. דודתו מלמדת אותו, הוא לומד בעצמו, מצליח לעזור לאי להדוף פולשים, ולאחר גלגולים ארוכים, לרבות התלמדות מרב המג של האי שלו, הוא מוצא את עצמו בבית הספר לקוסמים, באי בֶּצֵר. בנסיון להתגרות באחד מהתלמידים האויבים לו הוא מעלה באוב רוח, ולמעשה משחרר בעולם צל. הוא תוקף את גֵּד, פוצע אותו, ונמלט. הספר הזה, הראשון בסדרת ארץ ים, מספר את דרכו של גד בהבסתו של הצל.

 שניה. אני רואה את חלקכם כבר מגלגל עיניים (פנטזיה, נו) וחייב להסביר: זה לא ספר פנטסיה רגיל.

בדרך כלל, בספרי פנסטיה, הגיבור נלחם נגד מישהו אחר. גנדלף נלחם נגד סאורון וסרומן. הארי פוטר נגד וולדמורט. הרוע הוא בחוץ והגיבור הוא טוב. אבל גֵּד לא נלחם נגד מישהו אחר. הוא נלחם נגד עצמו. אל גרין ביססה את הספר על תורתו של קרל גוסטב יונג, תלמידו של פרויד, שטען כי כל אדם מכיל בתוך עצמו צל.

הצל, על פי יונג, הוא החלק שאני לא מוכן לקבל בעצמי. אם אני מגדיר את עצמי כנדיב, חכם ואמיץ, אני אדחיק את המרכיבים הקמצנים, הטפשיים או הפחדנים שבאישיות שלי. ויותר מזה, אני אגיב בעוצמה חסרת פרופרציות כלפי קמצנות או טפשות, מתוך רצון לחזק את הצדדים הנדיבים והחכמים באישיות שלי. מכיון שאדם אינו מושלם, לכל אחד יש צל נפשי (כמו צל אמיתי) שהוא הנגטיב של הזהות שלנו. לרוב, מוסיף יונג, יש בצל מימד מסתורי ומאיים.

הדרך להשלים עם הצל היא הכרה בקיומו וביכולת להתמודד איתו. ובהקשה לשפה שלנו: במהלך חודש אלול אנחנו מכירים בקיומו של היצר הרע. אנחנו לא מכחישים את קיומו, מחד, ולא מנסים לבדל אותו מאיתנו, מאידך. אנחנו יודעים שאנחנו בני אדם, קרוצי חומר, ומתמודדים עם ההכרה הזו. "אנשי קודש תהיו לי," ציטט הרבה מקוצק, וביאר: "כי מלאכים יש לי מספיק".

 את הרכיבים האלה גיבשה אל גרין לכדי ספר מרתק, שמתאר את המסע בעקבות הצל עד להשלמה הסופית איתו. לא צריך להכיר את התאוריות בשביל להבין את הספר, אבל לטעמי זהו ספר שמתאר בצורה נהדרת חלק מתהליך התשובה. וזה תירוץ טוב מספיק בשביל להמליץ על ספר טוב.

1 Response to “הקוסם מארץ ים / אורסולה אל גרין”


  1. 1 sharonigold949 10 במרץ 2013 ב- 11:27

    ספר מקסים. הסדרה הזו של ספרי מרגנית ליוותה אותי בכל הילדות שלי ונראה לי שקראתי את כל מה שיצא אז בסדרה. פשוט ספרים נהדרים בתרגומים מצוינים. איך אפשר בכלל להשוות בין הספרים הללו לספרי דורה
    המטופשים שהילדים כה אוהבים היום? חבל.


קראת? אהבת? אני שמח בכל תגובה. תודה!

האתר החדש שלי לכותבים. כנסו כנסו:

אם תכניס את המייל שלך ותלחץ על הכפתור למטה, תקבל מייל על כל פוסט חדש. זה קסם!

הצטרפו אל 491 שכבר עוקבים אחריו

אנשים שעברו כאן והשאירו חותמת

אני בפייסבוק, מוזמנים ללחוץ על התמונה

© כל הזכויות על הטקסטים הכתובים בבלוג שמורות ליהודה גזבר, אלא אם כן צוין אחרת.

