לא כמו כולם | לפרשת קדושים

א.
לפני שנה הלכתי ליום הסטודנט והייתה הופעה בבמה המרכזית והופעה בבמת האינדי, ולמרות שההופעה המרכזית הייתה מה שרציתי לשמוע, בכל זאת הלכתי לשמוע להקה שאני לא זוכר את שמה, שניגנה בסדר, רק בגלל שזו הייתה במת אינדי ורציתי לנסות להבין גם במוזיקה שהיא מוזיקה אחרת. ועמדתי שם ולא נהניתי מהמוזיקה, אבל לכמה רגעים הרגשתי שאני מישהו אחֵר ולא חלק מכל ההמון.

ב.
הפרשה אומרת "קדושים תהיו כי קדוש אני". אבל מה זה קדושה, בכלל. מה אנחנו צריכים להיות, מה אלוהים אומר, איך הסיבה מנמקת את הציווי.

והתוספות בקידושין אומרים על המילים 'הרי את מקודשת לי': "ופשטא דמילתא: מקודשת לי, מיוחדת לי, ומזומנת לי." כלומר: 'הרי את מקודשת לי' זה 'הרי את מיוחדת'. ובמילים של אלתרמן, 'אין יפה כמוה', ושל יוסי בנאי, 'מכולם יפיפית'. כלומר את לא עוד אחת, את אחרת. ואין בשבילו אף אחת בעולם שהיא כמוה.

ואפשר היה לחשוב בעצם מה שאלוהים מבקש מאיתנו זה להיות מיוחדים, והסיבה היא שהיא עצמו מיוחד, וכמו שאנחנו אומרים עליו שהוא 'אחד ואין יחיד כייחודו', ככה גם הוא מייחד אותנו ומבקש מאיתנו שלא נסתכל לצדדים. כלומר שתהיה הדדיות בקשר.

ג.
זו פרשה רוויית מצוות, אבל בין כל הפסוקים מסתתר פסוק אחד שאומר "לֹא תִשָּׂא פְנֵי דָל, וְלֹא תֶהְדַּר פְּנֵי גָדוֹל, בְּצֶדֶק תִּשְׁפֹּט עֲמִיתֶךָ". ואני חושב שהפסוק הזה מדייק איזו תנועה בנפש.

כי הנה בא אדם אומלל ומסכן למשפט ומולו עומד איש עשיר, ואפשר לצייר את העני כפוף ואת העשיר שמן ובחליפה, והאחד תובע את השני, ולפעמים יש לנו נטייה בחיים לקחת החלטות רק כדי להיות אחרים, לסמן שיש לנו דעה משלנו, לסמן שאנחנו קיימים בפני עצמינו. ומה יותר אחר, מה יותר שובר את המצב הקיים ומציע אופק אחר, מאשר לחון ולחמול על העני ולשאת פני דל, ובכל זאת התורה אומרת לנו שלא להיות כאלה, אלא ללכת לפי החוק והצדק, גם אם זה אומר לתת כסף למי שיש לו המון כסף מלכתחילה.

כלומר שהייחוד שאלוהים מבקש מאיתנו אינו ייחוד משאר העולם. כלומר לא שנתבלט מעל השאר, לא שנהיה מיוחדים, אלא שנהיה יחידים. כאילו אין בעולם יחסיות וממוצעים ואין בעולם עשיר ואין בעולם עני, רק דין אחד ושני בעלי דין ושאר כל העולם ריק, כמו שאנחנו מייחדים אותו, והרי אין בכלל בעולם עוד אלוהים.

נפתלי בנט בתור ייצוג של אדם מיוחד. שזה לא שונה בהרבה מהייצוג הרגיל שלו

נפתלי בנט בתור ייצוג של אדם מיוחד. שזה לא שונה בהרבה מהייצוג הרגיל שלו

ד.
ומה שזה אומר, בעצם, זה שאנחנו עומדים בפני עצמינו ואין זה משנה מי מסביב. שאני הוא אני הוא אני, והגרעין הפנימי יציב ואינו נזיל. ואין צורך להראות לעולם את הייחוד שלי, כי אין עולם. אני לא מיוחד ביחס לעולם, אני מיוחד כי אני הוא אני.

ה.
כל ירושלים מלאה לאחרונה באנשים שמתלבשים אחרת ומתנהגים אחרת ומדברים אחרת ושמים משקפיים והכל בשביל להיות מישהו אחר.

דאש, הילד ממשפחת סופר-על, אמר פעם 'אם כולם מיוחדים אז אף אחד לא מיוחד'. זה משפט ממין המשפטים שנשמעים נכונים, אבל הם לא: כל האנשים המיוחדים מיוחדים בדרכם שלהם. העובדה שהם מיוחדים, היא לבדה לא מייחדת אותם. אבל הם בהחלט עומדים בפני עצמם.

כי האחד הולך בנעליים כאלה והשני בנעליים כאלה, והשלישי לא מדבר עם האות סמ"ך והרביעי לובש כנפיים על הכתפיים. ולמרות שנראה שזה אותו דבר, זה לא.

ו.
ונפתלי בנט חשב שזה בדיחה והפך אותם לסטריאוטיפ אבל באמת זה נורא עצוב. כי מה שהם אומרים, בעצם, זה שהם לא רוצים להתמזג. כלומר שלא מספיק להם שהם מיוחדים בפני עצמם, הם רוצים שהעולם יכיר בזה. ומה שהם אומרים בעצם זה 'אל תדלג עלי', 'אל תשתעמם ממני', 'אני לא חלק מהרקע, אני ראוי לתשומת לב'. כלומר שנדע שהם מיוחדים ושהם קיימים ושהם אינדווידואלים, ויש להם מחשבות משלהם ורגשות משלהם ורצונות משלהם.

ואם היינו זוכים היינו מתייחסים ככה לכל אדם, אבל אנחנו צריכים שאנשים ישימו משקפיים עבות ושלייקעס בשביל זה.

ז.
[קוראים השבת גם את פרשת 'אחרי מות', אבל לא הצלחתי להביא את עצמי להתייחס לזה. ורק כמו שבריר של תזכורת בין כל הנפטרים והאירועים וההשקה של הסרט החדש, לזכור שלמרות שהאירוע הפך פתאום לחלק מסטטיסטיקה של אירועים, אלו שנותרו מאחור, והחיים שלהם הפכו להיות מקף בין שני תאריכים, בעצם עמדו לגמרי בפני עצמם.

והחי יתן אל ליבו]

2 Responses to “לא כמו כולם | לפרשת קדושים”


  1. 1 אסף 6 במאי 2016 ב- 16:37

    עוד מעט שבת, אז קצרה השעה וקצרה דעתי מלהגיב.
    אבל אין ספק שאכנס לשבת עם הרבה חומר למחשבה…
    תודה רבה!

  2. 2 דודי 8 במאי 2016 ב- 2:16

    אני חושב שכשתוספות כותבים על קידושין 'מיוחדת לי' הם מתכוונים למשמעות הפוכה מזו שכתבת בשמם. האישה מיוחדת דווקא לבעל (כלומר נאסרת על העולם), הבעל לא מתייחד לאישה, ולא נאסר על העולם
    (ולכן ההשוואה לאלתרמן לא נכונה. לצורך העניין, היה נכון יותר להשוות את זה לאישה האומרת לאיש 'אין עוד גברים מלבדך'; אבל זה עניין לדרשה על נאמנות והתייחדות, לא על ייחודיות כאינדיבידואליזם).

    אבל אין מקשין על הדרשן.. הדרשה בכללותה יפה בכל מקרה, וסגנון הכתיבה יפה לא פחות.


קראת? אהבת? אני שמח בכל תגובה. תודה!

האתר החדש שלי לכותבים. כנסו כנסו:

אם תכניס את המייל שלך ותלחץ על הכפתור למטה, תקבל מייל על כל פוסט חדש. זה קסם!

הצטרפו אל 488 שכבר עוקבים אחריו

אנשים שעברו כאן והשאירו חותמת

אני בפייסבוק, מוזמנים ללחוץ על התמונה

© כל הזכויות על הטקסטים הכתובים בבלוג שמורות ליהודה גזבר, אלא אם כן צוין אחרת.

