התלהבות | לפרשת שמיני

לפעמים אדם בא לאדם אחר ומציע לו מישהי, והאדם האחר חושב על זה קצת ואומר הרי אני בן עשרים ושמונה ולא הייתה לי מערכת יחסים רצינית בחיים שלי. כלומר הייתה את ההיא אבל בסוף זה לא הלך ומה יהיה. אין לי כח לזה. ובסוף אומר טוב, נו, והם יוצאים לדייט ראשון ויושבים בקפה שבקניון ראש הגבעה ושותים קפה מול עיניהם הבוחנות של כל נשות גבעת שמואל, והיא מספרת לו קצת על ההתמחות במשפטים והוא מספר לה קצת על לימודי המחול וסך הכל טוב ביניהם ושכינה ביניהם. כלומר עוד לא שכינה ביניהם, אבל בדרך.

וככה עובר שבוע והם מדברים קצת בהודעות ומריצים בדיחות ולאט לאט בונים לעצמם איזה חלל משותף של בדיחות פנימיות ושל דברים שאפשר לדבר עליהם ומגלים לאט לאט אחד את השנייה וככה קורה שאדם מתלהב מדי, או שהיא מתלהבת מדי ומלהיבה אותו, הוא לא יודע. הוא רק יודע שאחרי עשר שנים בחרא הזה, סליחה, כן? אבל אין מילה טובה יותר, אחרי עשר שנים פתאום משהו קורה. הלב שלו נדלק לרגע ובוער וכאילו, כאילו הנה, זה קורה, ואני בתוך זה. וזה כל כך לא יאמן.

והוא מכרכר סביבה והיא מכרכרת סביבו, והוא שולח הודעות בשתיים בלילה וקונה לה ארטיק ומביא לה בכריעת ברך והיא שולחת לו הודעות מצחיקות ומכינה לו צמיד כזה לרגל ואחרי כך וכך זמן הם יושבים בגינה הקטנה ההיא שבגבעתיים ומסתכלים על הכביש שתחת רגליהם מניחה יד על היד שלו, כאילו בטעות, ועוד אומרת 'סליחה' ו'לא התכוונתי' למרות שכולנו יודעים, ובמקום לקפוא לרגע, לדלג, במקום לצעוק הוא מיד ובמקום, ובלי לשאול, מנשק אותה. והיא, אינסטינקטיבית (ולמרות שבעצם רצתה להתנשק, רק שישאל קודם) היא מעיפה לו סטירה. והיא קופאת. והוא קופא.

זה דימוי נורא, אני יודע, אבל אני באמת חושב שזה הסיפור של נדב ואביהוא בפרשה. שהם מגלים פתאום את היכולת להרגיש אלוהים, או את השכינה, או מה שלא יהיה, ובוערים ככה, בפתאום, באבוקה גדולה של אהבה לאלוהים, אבל החיים לא עובדים ככה. כלומר; כמו כל זוגיות, גם הזוגיות בין האדם והאל היא מערכת מורכבת של ריקוד. האדם מתקרב ואלוהים מתרחק, האדם מתרחק ואלוהים מתרחק. לפעמים שניהם מתקרבים, לפעמים שניהם מתרחקים, ולפעמים האדם כל כך רוצה, אבל אלוהים לא. או לא עכשיו. ולכן, לכן זו אש זרה.

מה זו אש זרה. אש זרה זה להכין לה קפה למיטה למרות שהיא אוהבת לשתות את הקפה שלה מול המחשב, על השולחן. אש זרה זה להבריז לה מהקניון אבל להפתיע אותה אחר כך. אש זרה זה לנשק אותה בלי לדעת שגם היא רוצה. זו בעצם כל תנועה שבה האדם אומר 'אני רוצה לעשות לך משהו, כי אני אוהב אותך', אבל למעשה הוא עושה את זה בשביל עצמו; רק רוצה לצאת טוב, רק רוצה להיראות זוגי, זה משהו שיוצא רק מתוכו, בלעדיה. אש זרה זה לא להבין שזוגיות היא דו צדדית, שלא מספיק לעשות משהו חיובי, צריך שגם הצד השני ירצה. ואם הצד השני לא רוצה, האש היא כבר 'אש אוכלתם'.

אבל הסיפור לא מסתיים כאן. כשמשה מספר את זה לאהרן, אהרן שותק. הפירוש המקובל לשתיקה הזו הוא צער. אין יותר מה להגיד, אז שותקים. אי אפשר להגיד שום דבר, אז שותקים.

אבל לעניות דעתי אהרן שותק בכעס. אלוהים אומר לו, דרך משה, 'אתה מבין שזה היה מוגזם, נכון?', ואהרן שותק. ואלוהים אומר לו 'נו, בבקשה, אל תהיה כזה', ואהרן שותק. ואלוהים אומר 'פעם הבאה אל תעשו את זה, זה לא רעיון טוב', ואהרן שותק, ואלוהים אומר 'בוא, הכנתי לך אוכל, תאכל משהו,' ואהרן שותק. והשתיקה הזו חזקה יותר מכל דבר אחר. לא מפני שאין מה להגיד, אלא מפני שמאחוריה עומד צער אינסופי והרבה מאוד כעס.

(אתם מבינים. גם מהצד של אהרן, שנפגע, וגם מהצד של אלוהים, שנפגע קודם לכן, ובכלל הרי מה אהרן משחק אותה פגוע פה, והמעגל הזה של הפגיעה הולך ונצבר ומתממש ככה, ברווח ביניהם)

ובסוף, בסוף של הסיפור, ברגע הכי חזק בעיני, משה כועס על בני אהרן הנותרים שהם לא עשו בדיוק את מה שצריך היה לעשות, ואהרן אומר לו 'הקרבנו היום חטאת. הבנים שלי כבר מתו. אני בעצמי אכלתי חטאת. טוב? בסדר? אפשר די עם כל זה?' ומשה אומר 'טוב, בסדר', ומשהו בכעס שוכך אבל נשאר ביניהם כמו שכבה עכורה על המים שאי אפשר להסיר. והם ממשיכים לחיות ולהסדיר את ענייני המקדש, אבל אהרן יודע, וגם משה יודע, וגם אלוהים יודע, שכל הסיפור הזה, המשתוקק, הסיפור של ההתלהבות, ההתאהבות המרגשת הזו –

לכל זה כבר אין סיכוי. כי מי שנכווה ברותחים, יזהר בצוננין. כי הגוף לומד. כי הנפש לומדת. כי הפעם הבאה תהיה הרבה יותר מהוססת, הרבה פחות ספונטנית, הרגש יהפוך להיות מצווה מוכנית, מצוות אנשים מלומדה, ואלוהים יהפוך לדת. וגם אדם ובת זוגו, אם ימשיכו ויתמסדו ויביאו ילדים וכל זה, יהיו מהוססים יותר. לנצח. והיחסים ביניהם יוסדרו בכללים מוצקים. ולא שיש אפשרות אחרת, הלא אם כל אחד היה ספונטני שום דבר ממוסד לא היה נוצר והכל היה על בלימה.

(ובכל זאת. סליחה שאני מתגנב ככה פנימה חזרה.
איזה דבר מופלא זה, אדם שבוער באהבה.)

________
וגם רציתי להגיד שיש לי סדנאות כתיבה יוצרת ובניית סיפורים וסדנת תוכן לכותבים עסקיים, והכל מתחיל עוד רגע כלומר עוד שבוע, ואם אתם רוצים פרטים, שלחו לי הודעה ב'צור קשר' אחזור אליכם.

מודעות פרסומת

2 מחשבות על “התלהבות | לפרשת שמיני

  1. אהבתי מאד. אתה מציע לי קריאות חדשות בטקסטים מהתנ"ך, טקסטים שלא חזרתי אליהם – אל מרביתם – מאז ימי ביה"ס המאד לא עליזים.אז תודה גדולה וחג שמח

קראת? אהבת? אני שמח בכל תגובה. תודה!

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s