ופלים, פרק ו: דברים הם מה שהם

(פרקים קודמים: א, ב-ג, ד, ה)

מי, אמר הרב בני. מי יהרוג אותך.
אסור לי להגיד, אמר רועי.
דממה ארוכה השתררה בחדר. אח של אורן אמר מילים כמו 'ישש' ו'נראה לך? נראה לך?' ו'הנה'. הוא היה מרוכז כל כך בפלאפון שלו עד שהרב בני חשב שאין לו מושג מה קורה כרגע בחדר. באופן מוזר, חלק משמעותי מהקשב של הרב בני הופנה, משום מה, למילים של אח של אורן, למרות שבעצם מה שרצה לשים לב אליו היה רועי, שישב על המיטה ובהה ברב בני כאילו זו הפעם הראשונה שהוא רואה אותו. הוא אפילו לא התנצל, פשוט אמר – אני לא יכול לספר.

הרב בני תהה מה הוא יכול לעשות. המילים 'הוא יהרוג אותי' נשמעו, משום מה, כאילו משמעותן היא מילולית: כאילו באמת יש אדם, אי שם, שמאיים להרוג את רועי אם יגיד משהו קטן כל כך כמו איפה נמצא הכסף של גמ"ח הוופלים. כמה זה? שלש מאות שקלים? מי בעולם מוכן להרוג בשביל שלש מאות שקלים? כנראה, אמר הרב בני לעצמו, כנראה שיש כאן שתי אפשרויות. האחת, זו סתם צורת דיבור. השניה, מישהו באמת מאיים להרוג את רועי אם הוא יספר, או לפחות לעשות מעשה שאין ממנו חזרה, אבל זה לא יהיה בגלל הכסף.

אבל למה כן?
כנראה שהוא עשה משהו אחר.
הרב בני הסתכל על רועי. הוא התעורר בינתיים, התאפס, יצא מהחצי טראנס שהיה נתון בו, ועכשיו היה נראה מפוחד באמת וגם קצת עלוב; יושב בבוקסר על המיטה בשמונה בבוקר, בחדר מסריח, עם שותף שאף אחד לא יודע מי הוא, בלי חברים, בלי חברותות, בלי משהו מוגדר לעשות. אוכל, ישן, מחכה שהזמן יעבור והוא יוכל לצאת מהישיבה. המחשבה על זה הכעיסה פתאום את הרב בני. זו הסיבה שקמה הישיבה הזו? הוא אמר לעצמו. זו הסיבה שהתלמידים האלה לא עושים שלש שנים? בשביל לרבוץ במיטה בבוקר, בבוקסר, בשביל לשחק בפלאפון שלהם?

אני חושש שאני אצטרך להגיד לרב גמליאל שאתה גנבת את הכסף, אמר הרב בני, ואני חושש שהוא יצטרך להגיד לצבא שאתה לא ממש לומד או משתתף בלוח הזמנים של הישיבה באופן פעיל. ואני חושש שהצבא לא משחק משחקים בעניינים האלה והוא פשוט יחזיר אותך לשירות פעיל. תוך כדי שדיבר ראה איך המילים פוגעות במטרה שלהן לאט לאט, כמו נעצים קטנים בגוף.

אי אפשר, אמר רועי. אני לא יכול לחזור לצבא. אם אני חוזר לצבא אני מתאבד.

בבת אחת יצא כל האוויר החם מהכעס של הרב בני והתפוגג בחלל החדר. מה קורה איתך, רועי, הוא אמר. עזוב את הגמ"ח הזה. שלש מאות שקלים מה לי הכא מה לי התם. מה קורה איתך? הכל בסדר?

אני לא יכול להגיד, אמר רועי. הוא התחיל לבכות. כולם יכעסו עלי. אף אחד לא יסלח לי. אני לא יכול להגיד.
אבל מה עשית, אמר הרב בני לרועי.
לא עשיתי כלום, אמר רועי.
הרב בני שתק שוב שתיקה ארוכה.
בסוף רועי נשבר; לא הייתה לי ברירה, הוא אמר הייתי חייב להביא לו כסף.

פתאום הרב בני הבין: צריך לעשות כאן פלגינן דיבורא. זה לא הכסף. אף אחד לא אמר לרועי לגנוב כסף, לתת לו ולא לספר לאף אחד. כלומר, לא הגניבה היא הדבר שאותו אסור לרועי לספר. מישהו סוחט אותו על משהו אחר, ואסור לרועי לספר לאף אחד על הסחיטה או על המשהו האחר. פתאום דמיין לעצמו כאילו הוא רועי, כאילו כבר זמן – שנה? שנתיים? מישהו מוציא ממנו כספים ואסור לו להגיד כלום לאף אחד. איך הנפש שלו נראית?
הוא הניח בזהירות יד על הכתף של רועי, ורועי הזדעזע כאילו קיבל מכת חשמל. רועי, אמר הרב בני. מישהו סוחט אותך? אתה צריך להביא למישהו כסף ואסור לך להגיד למי?

רועי הנהן וניגב את הדמעות. כן, הוא אמר.
מי, אמר הרב בני.
זהו, שאני לא יכול להגיד, אמר רועי.

הרב בני הסתכל בשעון. השעה הייתה שמונה וחצי. הוא הבטיח לדפנה לקחת היום את מיכל, הקטנה, למעון, כדי שדפנה תספיק להגיע לאיזו פגישה בזמן. אני חייב ללכת, הוא אמר לרועי, אבל אני רוצה להגיד לך שהכל יהיה בסדר. לא משנה מה עשית. קום. תתפלל. תשתה קפה. תחכה לי בבית המדרש. הכל יהיה בסדר.
הרב לא יודע כלום, אמר רועי, הרב גם לא יכול לדעת דברים כאלה.
יש דברים שלא צריך לדעת כדי לדעת, אמר הרב בני. אח של אורן פלט נחרת צחוק, אבל לרב בני לא היה זמן כדי לטפל בזה. הוא קם מהכיסא ויצא מהחדר. רק כשיצא מהחדר הבין כמה זמן לא נשם אוויר נקי, אבל לא היה לו זמן למלא את הריאות באוויר. דפנה חיכתה לו, ומיכל חיכתה לו גם היא, והגמרא חיכתה לו בסדר בוקר, ועשרים וחמישה בייני"שים חיכו לו שיתייחס וידאג גם אליהם. החיים ממשיכים לנוע גם כשקורים דברים שמושכים את כל תשומת הלב.
השעה הייתה שמונה שלושים וחמש. הוא התחיל לרוץ.

אחרי שנשק לדפנה לפני שיצאה מהבית ונשק למיכל לפני שיצא מהמעון ואכל סנדוויץ' עם גבינה לבנה ומלפפון ויצא בחזרה לישיבה, חשב הרב בני שבעצם היו כמה סיפורים שנשכחו ממנו עם הסיפור הזה של רועי. הוא שכח לחלוטין את הסיפור עם האברכיות וכיסוי הראש, ושכח לחלוטין את הסיפור עם הבייני"ש שנתפס ברחוב בתל אביב. הוא ניסה להבין איך זה משתלב בתמונה. הכוללת. הרב בני חשב שוב: הוא דיבר עם אוריה על האברכיות כשרועי צותת ונבהל לרגע, ואז רועי היה זה שסיפר את הסיפור על הבייני"ש שנתפס.

אולי, אמר לעצמו, אולי רועי היה הבייני"ש הזה שנתפס ברחוב? זה מתאים. יכול להיות שאברך כלשהו תפס את רועי בתל אביב, וסחט אותו על זה, וכשרועי שמע על האברכיות וזה הקפיץ לו סיפור אחר וחשף אותו, הוא פשוט שלף את הסיפור על תל אביב כי זה היה הסיפור הכי זמין שהיה לו בראש. דברים כאלה קורים. ועדיין, הוא חשב, מה יכול להיות הסיפור עם האברכיות שהקפיץ ככה את רועי? ומי, למען השם, סוחט אותו? ולמה?

הרב בני הרהר בדברים האלה כשחזר לבית המדרש. רועי לא חיכה לו שם, אבל הגמרא כן, וכשהתיישב לפתוח אותה הבין עד כמה הוא צריך לנער קצת את המוח שלו והלך להכין קפה. גם הרב דניאל, הר"מ של שיעור ה', היה שם. הוא הנהן לכיוון הרב בני כשנכנס. שולם, אמר הרב דניאל. שולם, אמר הרב בני. הוא שם נס קפה בכוס הזכוכית ובא למלא מים חמים כשהרב דניאל אמר הרב בני, אתם מתכננים לדבר עם התלמידים?
על מה, אמר הרב בני.
על מה שהרב שלוימה אמר, אמר הרב דניאל. לא שמעתם?
לא, לא שמעתי כלום, אמר הרב בני. הרב שלוימה היה רב חרדי שהיה בא להעביר בישיבה שיעור בעיון פעם בשבוע. הוא היה מבוגר מאוד והיה ידוע בשיעורים המדוייקים שלו. 'אחד מגדולי האחרונים', היו מכנים אותו בישיבה שלא בפניו. מדי פעם הוא היה נוזף בתלמידים שהם אוכלים יותר מדי או ישנים יותר מדי. מה אתם חושבים, שבוולוז'ין אכלו אוכל? הוא היה אומר, ספק בשעשוע ספק בנזיפה. פעם אמר לתלמידים שלא צריך להתגייס. הצבא זו גזירת שמד, אמר. הר"מים התלבטו בינם לבין עצמם אם להעיר על זה, אבל בסוף הכריעו שלא צריך להגיד כלום. החבר'ה גדולים. לא יזיק להם לשמוע עוד דעות.

אתמול אחר הצהריים הוא אמר שצריך לדון את הסוטים לפי דין תורה, אמר הרב דניאל.
איזה סוטים? אמר הרב בני.
ההומואים, החילונים, מחללי השבת, אמר הרב דניאל. זה מה הרב שלוימה אמר בשיעור.
ואתם חושבים שצריך להגיב על זה? אמר הרב בני. הוא ניסה להיזכר מה דין תורה בעניין. כרת? איך אפשר לדון דין כרת? ועל חילול שבת צריך לכנס בית דין. בקיצור, זו נשמעה לו כמו אמירה פרובוקטיבית שהרב שלוימה אמר כדי לעצבן את התלמידים. הוא לא ראה סיבה להגיב.
אני חושב שצריך להגיב, אמר הרב דניאל, אני פשוט לא יודע מה לומר.
גם אני לא יודע, אמר הרב בני. אולי פשוט תגיד להם שלא כל דבר צריך להבין באופן מילולי, ותזכור שלא משנה מה, סביר שאחד התלמידים שמקשיב לך הוא הומו, ועוד אחד מהתלמידים שמקשיב לך מחלל שבת.

הרב בני כמעט לא סיים את המשפט האחרון מפני שהבין משהו, תוך כדי. הסיפור עם חילול השבת התחבר לו לסיפור עם התלמיד בתל אביב, והתלמיד בתל אביב התחבר לו עם הפחד לחזור לצבא ועם המניע לסחיטה ועם הרתיעה כשהניח יד על הכתף ועם האמירה שהוא לא יודע כלום ולא מסוגל להבין כלום. הוא השאיר את כוס הקפה חצי מלאה ופרץ בריצה מהירה בפעם השניה באותו בוקר.

כשחזר לחדר אח של אורן כבר לא היה שם, אבל רועי עדיין היה שם, במיטה, קבור מתחת לשמיכה. הוא שמע רעידות מתחת לשמיכה, ובתקווה שזה בכי ולא משהו אחר אמר בקול 'רועי?' 'רועי?', ואחר כך התיישב שוב על אותו הכיסא.
רועי, הוא אמר. פתאום הבנתי. הוא לא ידע איך לנסח את זה. קצת הסתבך בלשונו. פחד שמילים ישירות ירתיעו את רועי מדי. הוא ידע שהוא צריך להגיד את זה ישירות, אבל לא ידע איך להגיד את זה ישירות.
אתה לא נמשך לנשים, הוא אמר. נכון?

לא, אמר רועי מתחת לשמיכה. אני לא.
הוא היה נראה כאילו אין לו מה להפסיד. אבל אני לא היחיד, הוא אמר.

מודעות פרסומת

4 מחשבות על “ופלים, פרק ו: דברים הם מה שהם

  1. ואוו הרגיש לי שיש חור אבל לא ידעתי למה
    הסתכלי בפייסבוק וראיתי
    שהפסקה אחת לפני אחרונה חסרה
    הסיפור מתקדם טוב, אולי קצת דרמטי מידי, אבל סיפור טוב סך הכל 🙂

קראת? אהבת? אני שמח בכל תגובה. תודה!

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s