שיער

בסוף השיעור ביום רביעי ואחרי שסוף סוף נמצא הפשט ברמב"ם שבמשך אלף שנים אף אחד לא הבין אותו כמו שצריך, כך הסתבר במהלך השיעור, מלבד הרב שלמה ודווקא בשיעור העיון הזה, ואחרי שיצאו להם אי אלו תלמידים ונהיה קצת שקט בכיתה, קרא הרב שלמה לדניאל (שכולם קראו לו דני) ואמר לו 'תגיד, דניאל, אתה יוצא?', דני היה בן עשרים ושתיים והרב שלמה היה הדבר הקרוב ביותר לאלוהים או לפחות לדעת אלוהים ואפילו העביר על זה שיעור למקורבים בלבד ביום שני בערב, והשאלה העבירה בו רטט מפחיד ומצפה בה בעת. מצד אחד בתורת השם חפצו והוא רגע אחרי צבא ובסך הכל בן עשרים ושתיים ולא יצא עד עכשיו עם אף אחת ורק התבדח לפעמים עם בוגרות הסניף כשהיה מגיע לבקר או לנגן קצת בגיטרה בסניף בו גדל, וגם הפעמים האלה הלכו והתרחקו, ובכלל רצה להתגדל בתורה ואולי להיות ר"מ בעוד אי אלו שנים, ומצד שני הרב שלמה שואל אותו שאלה.

ואחרי שהיסס ואמר 'אני לא יוצא אבל אני כן יוצא, הרב', אמר לו הרב שלמה שיש לו אחיינית אחת נאה וחסודה, אלישבע קוראים לה, בת לאביה ולאמא, למדה באולפנת 'אישה טובה' ועשתה שירות לאומי עם קשישים או עם ילדים, מי יודע, ועכשיו היא כנראה מחפשת זוגיות כי מה בעצם יכולה נערה בת עשרים לחפש, וכאן המתיק הרב שלמה סוד ואמר, 'מיד כשחשבתי עליה חשבתי עליך', ודני הרגיש איך רוחב ופוחד לבבו, הוא הנבחר מבין בני הישיבה, ולכן אמר בחופזה שלא להחמיץ את הרגע 'אני חושב שאשמח להכיר, הרב', ואחרי שסיכמו אי אלו פרטים הלך בהתרגשות לאכול קציצות באורז בחדר האוכל. וכשהלך, חשב לעצמו איך הגיע הרגע שבו קיבל הצעה ראשונה לצאת לדייטים ולהפוך לאברך ואחר כך למיישיב ואחר כך אולי לר"מ. ובעצם, כך דימה, זה היה הרגע בו הפך למבוגר.

ביום חמישי של אותו השבוע היה הדייט הראשון. אלישבע הייתה אולפניסטית למופת, בסנדלי שורש וחצאית ג'ינס וחולצת שלשת רבעי ושאר זוטות של ים, וכשראה אותה דני יוצאת מהתחנה המרכזית ומחפשת אותו במבטה ראה אותה והנה היא אשה כמו שחיפש. כלומר אמנם הם לא דיברו עדיין ולו מילה אחת אבל היא הייתה יפה בעיניו, בשיער חום חופשי, גוף יציב אם מותר להתבטא כך בעדינות, והיה בה משהו של הכאן ושל העכשיו. כשדיברה לא התחבאה מאחורי שיחים ומערות אלא אמרה ישירות, 'אין לי כח ללכת', 'תזמין אותי לקפה אבל אני משלמת', והישירות הזו שבתה את ליבו של דני כשהסתובבו להם בגן סאקר ועלו בבצלאל וירדו בבן יהודה ופנו ימינה לרחוב יפו וחומות העיר העתיקה האירו למולם. גם דני עצמו היה אדם ישיר שהיה מתעצבן לפעמים על שיעור א' הפעורים או שיעור ב' החולמים, ומדי פעם היה צועק בפנימיה 'יאללה קומו! מה זו הבטלנות הזו!', וכשזיהה את התכונה שלו אצלה אמר לעצמו כמה גדולים דברי הרב שלמה, ששידך את שנינו למרות שהוא לא מכיר אותי מחוץ לחדר השיעורים.

וכיון שכך, כלומר כיון שגם הוא וגם היא היו דתיים וצעירים והוא בן והיא בת ושניהם העריכו במידה כזו או אחרת את הרב שלמה והיה להם נחמד ביחד, אפילו שאלישבע רצתה שילכו לקולנוע ביחד (הם הלכו) ולהופעה של שלמה ארצי (לא הלכו), לא עברו חודש ומחצה והרב שלמה פגש את דני בחדרון הקטן של הקפה, דני זז שמאלה עם כוס הקפה הנמס שלו והרב שלמה זז ימינה עם כוס הקפה השחור שלו ושניהם ריקדו איזה ריקוד מוזר שכזה עד שהרב שלמה הניח ידו על הכתף של דני ואמר נו נו, דניאל, עד מתי? ודני ידע שהוא הולך להתחתן עם אלישבע הזו והשיער החום החופשי שלה. ומה שלא הכיר, כך דימה לעצמו, אכיר אחרי החתונה, שהרי מה צריך לדעת בעצם מלבד הדברים הבסיסיים ובשביל זה יש מדריכי חתנים וכלות. באותו הערב הם דיברו על חתונה ואלישבע אמרה 'לא צריך הצעת נישואין, יאללה', ואכן כעבור שלשה חודשים הייתה החתונה, וראש הישיבה הרב יצחק חיתן אותם והרב שלמה בירך ברכה שביעית וכל החברים והחברות שלה רקדו בהתרגשות, ואחרי שנגמר הכל הלכו שניהם ליחידת הדיור הקטנה שעמדה להיות הבית שלהם בחודשיים הקרובים, והכניסה הוא לתוך ביתו או להפך, וכתום ימי המשתה קם דני בבוקר והבין שהוא לא מכיר את אלישבע בכלל.

כי כן, ביום השמיני כשקמה בבוקר שמה אלישבע כיסוי ראש אבל במקום לשים אותו כמו אברכית, כלומר כשהכיסוי מכסה את כל השיער, שמה אלישבע כיסוי ראש כמו איזו מזרוחניקית מגבעת שמואל, לא סרט חס ושלום אבל בהחלט כך שהשיער יוצא החוצה מאחור. וכשניסה דניאל להעיר לה בעדינות שלא כך דרכה של תורה, הסתכלה עליו אלישבע בחיוך ואמרה 'תגיד לי, זה השיער שלך או שלי?', ודני אמר 'זה השיער שלך, אבל –', ואלישבע אמרה 'לא התחתנת איתי בגלל השיער הזה?', ודני אמר לא לא, מה פתאום, התחתנתי איתך כי את כזו מושלמת, כי אכן השיער לא היה הסיבה אלא המסובב, אבל במקום לפתוח דיון בפילוסופיה ימי ביניימית הניח דני את הדיון בצד ואמר טוב, טוב, אני צריך ללכת לסדר בוקר ונדבר על זה שוב בערב, ואלישבע אמרה אנחנו לא נדבר על זה שוב בערב, ובערב הם אכן שתקו ערב שלם ולא דיברו על זה בכלל, וגם לא על דברים אחרים.

אבל כל היום שאחרי, וגם היומיים שאחרי, שבהם היה דני לא מרוכז וניסה להבין איך יכול להיות שאלישבע שלו שהיא גם אחיינית של הרב שלמה הולכת בכיסוי ראש חלקי, שמע דני שמרננים קצת ככה על אשתו באברכיה של הישיבה. מה זה אומר, שמע אומרים שאשתו של דני הולכת בלי כיסוי ראש, וכששמע את זה תפס את יאיר הרכלן הזה לשיחה ואמר לו תגיד לי, אתה שופך דמים בחוצות? כך אמר בדרמטיות. ואמר כל המוציא שם רע אתה יודע מה נאמר עליו במדרש רבה, למרות שלא נאמר עליו שום דבר במדרש רבה אבל למה שיאיר ידע דבר שכזה, ויאיר אמר אבל זו האמת, דני, אשתך הולכת עם כיסוי ראש שבקושי רואים, ואשתי אמרה שהיא ראתה אותה הולכת במכנסיים להחליף ספרים בספרייה, וששמע דני את זה הבין מה שבעצם היה אמור להבין הרבה קודם לכן, כלומר שהוא התחתן עם אשה שאמר לעצמו נו, היא האחיינית של הרב שלמה, אבל היא הייתה אישה עצמאית לגמרי בזכות עצמה ולאו דווקא האחיינית של הרב שלמה, כך הסתבר לו בתדהמה תוך שהוא מחזיק בצווארונו של יאיר במדרגות שעולות לעזרת נשים, ולכן שחרר את יאיר לדרכו ואמר לעצמו טוב, צריך לדבר עם אלישבע.

התובנה הזו רדפה אותו כל היום, בערב הכין קלחי תירס מתוק מתוק ואלישבע הוציאה שתי בירות מהמקרר ואמרה לו תגיד לי, דני, מה קורה איתך? ככה אמרה, ודני הביט בה וראה את השיער שלה מתבדר מאחוריה ברוח של המזגן ואמר לא משנה, לא משנה, ואלישבע אמרה מה לא משנה, תדבר, ודני אמר לא יודע, אומרים שאת הולכת עם שיער בחוץ ובמכנסיים, כל הישיבה מרכלת עלי, ואלישבע אמרה וואי, שלמה ממש צדק כשאמר שהישיבה הזו קצת חסר בה שכל ישר, ודני אמר מה, מה? ואלישבע אמרה לא משנה, אבל דני, אתה מבין, כשאני מכסה את השיער שלי אני לא יכולה לנשום, ודני הבין מה שהבין קודם, שהיא אדם בפני עצמה עם גוף ונפש משלה, ואמר לה אני מבין שזה הגוף שלך והשיער שלך ואת תכסי את הראש כמה שאת רוצה ותלכי עם מכנסיים או לא יודע מה, אבל –

אבל מה, אמרה אלישבע, ודני אמר לא יודע, פתאום הבנתי שהחיים שחשבתי שיהיו לי הם לא יהיו לי. שאני לא הולך להיות אברך הרבה שנים, ואם להיות אז לא כאן, ולהיות ר"מ בכלל מי יעלה על הדעת ר"מ שאשתו הולכת עם מכנסיים, ואלישבע אמרה מה זאת אומרת, אתה ר"מ בזכות עצמך, לא בגלל איך שאני הולכת או לא הולכת, אבל דני הביט בה ולא ידע איך יכול להיות שהיא דוסית שגדלה באולפנת אשת חיל אבל לא מבינה את העיקרון הפשוט הזה, שישיבה לא בוחרת ר"מ רק כי הוא מבין בגמרא, אלא כי הוא דגם לבית וזוגיות וחיים. ואמר לה לא, זה לא עובד ככה.

וכל מה שרצה ברגעים האלה היה שהיא תגיד אני מבינה, דני שלי, ואני אלך בחצאית ואכסה את הראש כדי שתוכל להגשים את החלומות שלך, אבל היא לא אמרה את זה, רק שתקה והסתכלה עליו וחיכתה שהוא יגיד משהו וכנראה יוותר לה ויגיד 'טוב, אז אני אחליף את החלומות שלי', אבל לא היה לו מושג מה להגיד, והוא רק פתח את הבירה ושתה והיא פתחה את הבירה ושתתה ואחר כך הם ישבו וראו קצת חתונה ממבט ראשון ביחד, ולמרות שכל חייו הוא זלזל בריאליטי בכל זאת, כך נאלץ להודות, היא בזה משהו ממכר ונוגע ללב ובעיקר משכיח את צרותיו שלו ועוסק בצרותיהם של אחרים.

ולמחרת הוא קם בבוקר וראה איך היא לובשת חצאית, ורק עכשיו ידע שזה במקום מכנסיים, וראה איך היא לוקחת את השיער המפואר שלה ודוחסת אותו לתוך כיסוי ראש שעוטף את כולו ומייצר איזה מגדל פיזה קטן מעל הראש שלה, וידע שהיא עושה עכשיו ויתור עצום בשבילו, כדי שיפסיקו לרכל ויפסיקו לדבר ואולי יגידו שחזרה בה ועכשיו יהיה לו סיכוי להיות ר"מ, יום אחד, למרות שבתוך תוכו כבר הבין שזה לא יקרה, וכשהסתכל בה יוצאת ככה מהבית ללימודים, דוסית לתפארת, ידע שהוא אמור להרגיש הקלה או תודה גדולה על כל הדבר הזה שהיא עושה בשבילו, ואכן הרגיש איזו שמחה שהיא מוכנה להקריב בשבילו ושהוא משמעותי לה, אבל אחרי שליווה אותה לתחנת האוטובוס והלך והתרחק ממנה, הרגיש איך יחד עם השמחה והמשמעות לא ירדה לו שום אבן מעל הלב אלא אדרבה, הבקשה שביקש ממנה הלכה והכבידה עליו עד שכמעט לא יכול היה לנשום.

2 מחשבות על “שיער

  1. וואוו גזבר, איזה נהדר זה.
    הפתיחה חזקה וכל כך צינית שאפשר למות. בדיוק הרב שלמה הבין את הפשט ברמבם, והיא עשתה שירות לאומי עם קשישים או ילדים…
    ממש מצויין, אם כי פחות מזדהה עם הביקורת. בסוף שיטת החתונה ממבט ראשון, תוך 3 חודשים, עובדת לנו לא רע, פוק חזי…
    אבל עדיין נהניתי, והסיום באמת מחניק את הנשימה

    • היי, תודה! הביקורת לא על החתונה תוך שלשה חודשים, אלא על יחסי רב / תלמיד ועל אשליות שצריך להתפוגג מהן. וזו לא ממש ביקורת, יותר פשוט סיפור.

      תודה רבה.

קראת? אהבת? אני שמח בכל תגובה. תודה!

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s